نحوه ساخت پالت چوبی | چگونه پالت چوبی بسازیم؟

نحوه ساخت پالت چوبی | چگونه پالت چوبی بسازیم؟

پالت چوبی به پالتی گفته می شود که از جنس چوب ساخته شده و برای حمل و نقل کالاها و انبار کردن آنها مورد استفاده قرار می گیرد.از پالت چوبی در صنایع مختلف برای جابجایی محصولات استفاده می شود که هر کدام از این صنایع نیازمند ابعاد خاصی از پالت چوبی هستند. نحوه ساخت پالت چوبی با پالت پلاستیکی بسیار متفاوت است. پالت چوبی را می توان هم به صورت مکانیزه و هم به صورت دستی ساخت. ساخت پالت چوبی مراحل مختلفی دارد که در این مقاله از سایت پالت کاران قصد داریم شما را با نحوه ساخت پالت چوبی بیشتر آشنا کنیم پس با ما همره باشید.

برای ساخت پالت چوبی از چه نوع چوبی استفاده می شود؟

یکی از نکات مهم در ساخت پالت چوبی انتخاب نوع چوب است. شاید برای شما اینطور به نظر برسد که تمام پالت های چوبی از یک نوع چوب ساخته می شوند در حالیکه کاملا اشتباه است و پالت های چوبی با اینکه ظاهر یکسانی دارند اما تفاوت وزنی بسیاری با هم دارند. این تفاوت وزنی از نوع جنس چوب به کار رفته در ساخت پالت چوبی نشات می گیرد.

پالت چوبی از چوب های مانند بلوط، کاج، افرا، کنجد، ماهون، چوب ساج و گردو ساخته می شود.

پالت چوبی تماس با مرکز پخش

البته باید گفت بسته به اینکه در کدام کشور پالت چوبی ساخته می شود و کدام درختان بیشتر در دسترس هستند نوع چوب انتخاب شده می تواند متفاوت باشد. تولیدکنندگان غالبا از چوب درختانی که رشد سریعی دارند استفاده می کنند. نکته ای که در مورد چوب درختان مختلف وجود دارد این است که درختانی که سریع رشد می کنند چوب نرم تری دارند و بالاعکس درختانی که رشد کندی دارند چوب سخت تری دارند و همچنین به دلیل اینکه کمیاب تر می شوند گران تر نیز هستند. در حالی که درختان با چوب نرم بیشتر عرضه شده و قیمت مناسب تری دارند.

با تمام این تفاسیر در صنعت پالت سازی هم از چوب سخت و هم از چوب نرم استفاده می شود. برای مثال رایج ترین انواع چوب مورد استفاده در ساخت پالت چوبی کاج و بلوط است که کاج چوب نرم و بلوط چوب سخت دارد. بنابراین پالت چوبی ساخته شده از کاج سبک تر از بلوط خواهد بود.

عوامل موثر در انتخاب چوب پالت چوبی

ساخت پالت چوبی با هر نوع چوبی قابل اجراست، با این حال یکسری از عوامل هستند که انتخاب چوب را توسط تولیدکنندگان تحت تاثیر قرار می دهد از جمله این عوامل عبارتند از :

  • میزان در دسترس بودن چوب
  • هزینه ای که استفاده از آن چوب دارد
  • مطابقت داشتن استفاده از آن چوب با قوانین کشور تولیدکننده

ساخت پالت چوبی با چوب نرم یا چوب سخت؟

همانطور که در ابتدای مطالب گفتیم چوب نرم از درختانی که همیشه سبز هستند مثل کاج به دست می آید و چوب سخت از درختان برگریز که در فصل پاییز برگ های خود را می ریزند مانند درخت کنجد ، ماهون ، افرا ، بلوط ، چوب ساج و گردو حاصل می شود. ساخت پالت های چوبی از هر دو چوب امکان پذیر است و هر کدام از این چوب ها مزایای منحصر به فرد خودشان را دارند. در مورد ایراداتی که ممکن است استفاده از پالت چوبی داشته باشد باید گفت چوب سخت و نرم اشکالات مشابهی دارند. پالت چوبی ساخته شده از هر دو نوع چوب هنگام کار احتمال خرد شدن و خراب شدن را دارند و اینکه میخ ها و پیچ های به کار رفته در ساخت آنها هنگام خراب شدن به تجهیزات و کالاها می تواند آسیب برساند. این موارد ربطی به سبک بودن یا سنگین بودن چوب استفاده شده در ساخت پالت چوبی ندارد.

روش های ساخت پالت چوبی

پالت چوبی را می توان با دو روش دستی و مکانیزه ساخت. که در ادامه مراحل ساخت با هر دو روش را توضیح خواهیم داد.

ساخت پالت چوبی به روش دستی

در مواردی که نیاز به تولید انبوه پالت چوبی نیست و تعداد محدودی پالت نیاز است می توان به روش دستی و بدون نیاز به دستگاه های مکانیکی پالت چوبی را ساخت. ساخت پالت چوبی با استانداردهای حمل و نقل که با ابعاد مشخصی است نیازمند تخصص است اما اگر افراد برای استفاده های دیگر مثل ساخت کلبه و سایر استفاده های شخصی اقدام به ساخت پالت چوبی می کنند نیازمند مهارت خاصی ندارند و به راحتی می توانند به روش دستی پالت چوبی  بسازند.

در این روش تخته های چوبی بریده شده و به قطعات مورد استفاده تبدیل می شوند. تیرهای کوتاه نیز به عنوان ریل ساخته شده و به فاصله های معین وصل می شوند.برای کنار هم قرار دادن این تخته ها از میخ های فولادی و پیچ و مهره های چوبی و چسب بسیار قوی استفاده می شود، سپس سنباده کشی شده و در آخر می توان پالت چوبی آماده شده را رنگ آمیزی کرد. تیرهای چوبی باید اندازه های یکسانی داشته باشند و با توجه به ابعادی که برای پالت می خواهید کنار هم قرار داده و با میخ فولادی به هم متصل گردند.

تولید کننده و کارخانه پالت چوبی

ساخت پالت چوبی با روش مکانیزه

روش مکانیزه یا اتوماتیک بر خلاف روش دستی سرعت تولید بالایی دارد و می توان با این روش به صورت انبوه پالت چوبی ساخت. در این روش چوب ها توسط دستگاه مخصوصی در اندازه ها و قطر یکسان برش داده شده و به هم متصل می شوند و پالت چوبی در ابعاد و استانداردهای مختلف تولید می شود. به عبارتی دقت بالای دستگاه های تولید پالت چوبی باعث افزایش کیفیت محصول می شود.

چگونه پالت چوبی بسازیم؟

ساخت پالت چوبی چند مرحله دارد که برای داشتن یک پالت با کیفیت و استاندراد باید تمام مراحل ساخت آن با نهایت دقت انجام شود. برای ساخت پالت چوبی انجام مراحل زیر الزامی است.

اندازه گیری سایز و ابعاد

پالت چوبی را بسته به نیاز با اندازه های متفاوتی می سازند. اما معمولا چند اندازه استاندارد بین المللی وجود دارد که پالت های چوبی را طبق آن می سازند. این ابعاد بدون در نظر گرفتن نوع صنعت برای پالت تعریف شده است. با این حال پالت چوبی را می توان در ابعاد و اندازه های مختلف ساخت و برای هر صنعتی پالت چوبی با سایز مناسب کالای آن ساخت. از این رو اندازه گیری ابعاد پالت چوبی یکی از مراحل مهم فرآیند ساخت پالت چوبی به حساب می آید. در تعیین ابعاد پالت، طول، عرض و ارتفاع آن با دقت اندازه گیری شده و برای این منظور باید از ابزارهای مناسب برای اندازه گیری های دقیق استفاده شود.

ساخت پالت

 

سایز پالت های چوبی از نظر طول ،عرض و ارتفاع از آن جهت اهمیت دارد که باعث ایجاد توازن و استحکام و پایداری آن در انتقال بارها می شود، همچنین ساخت پالت چوبی با استانداردهای بین المللی قابلیت حمل آنها را با لیفتراک و جک پالت فراهم می سازد.

ساخت تیرها و تخته های چوبی

دومین مرحله از مراحل ساخت پالت چوبی برش و تولید تیرهای چوبی است. در این مرحله با استفاده از ابزارهای مناسب تیرهای چوبی در اندازه های مورد نیاز برش داده می شوند. این برش ها باید به گونه ای دقیق انجام شود تا به صورت صاف و با استحکام بالا باشند. برای تهیه تیرهای چوبی باید از چوب های با کیفیت و استحکام بالا استفاده شود تا توانایی حمل بارهای سنگین تا چند تن را داشته باشند و بارها را ایمن جابجا کنند.

نحوه ساخت پالت چوبی | چگونه پالت چوبی بسازیم؟

ساخت ریل های چوبی و نصب آن

ریل های چوبی که در ساخت پالت چوبی مورد استفاده قرار می گیرند کوتاه تر از تیر های چوبی هستند و در جهت پشتیبانی از پالت چوبی تولید می شوند. در این مرحله دو تیر کوتاه را به طور عمودی بر روی دو تیر بلندتر قرار می دهند و با استفاده از پیچ و مهره چوبی به یکدیگر متصل می کنند. در این مرحله یک فریم استوار و محکم برای پالت ایجاد می شود. ریل ها در پایداری پالت چوبی نقش مهمی ایفا می کنند. بعد از ساخت ریل های نوبت به نصب آنها می رسد. ریل های کوتاه را همراه با ریل های میانی که ساخته شده اند را در جایگاه خود با استفاده از پیچ و مهره های چوبی نصب می کنند.

متصل کردن تیر پالت چوبی

از دیگر مراحل ساخت پالت چوبی که بسیار مهم و حیاتی است اتصال تیرهای چوبی است. برای این منظور تیرهای چوبی با دقت بالا، محکم به یکدیگر وصل شده تا پایداری و استحکام پالت را ایجاد کنند. با انجام این مرحله از ساخت پالت چوبی می توان گفت که پالت آماده حمل ونقل و جابجایی کالا ها می باشد. اگر تمامی این مراحل به درستی و با دقت بالا انجام شود و نقاط اتصال با پیچ و مهره های چوبی با دقت و محکم صورت گیرد، کیفیت و عملکرد نهایی پالت رضایت بخش و قابل اعتماد خواهد بود. گاهی اوقات برای تقویت این اتصال ها از اتصالات جوشی نیز استفاده می شود.

آزمایش کردن پالت چوبی

بعد از تولید هر محصولی آزمودن آن لازم است. در ساخت پالت چوبی نیز بعد از اتمام مراحل ساخت برای پی بردن به استحکام آن و بررسی کیفیت، آن را آزمایش می کنند. در این مرحله تمام مراحل ساخت چک می شود. پالت چوبی که ساخته شده از نظر ابعاد، اتصالات و ریل ها مورد بازبینی قرار گرفته می شود تا تمام اندازه ها اعم از طول، عرض و ارتفاع پالت به درستی اعمال شده باشد و همچنین ریل ها و تیره های چوبی به درستی و محکم به هم اتصال داشته باشند.

سپس واکنش پالت چوبی در مقابل فشار و وزن های سنگین مورد آزمایش قرار می گیرد و تست حمل و نقل بار ها انجام می شود. در  این مرحله کیفیت پالت و عملکرد ایمن آن به دست می آید و اگر نیاز به اصلاحاتی باشد اعمال می شود تا یک پالت چوبی ایده آل داشته باشیم.

نحوه ساخت پالت چوبی | چگونه پالت چوبی بسازیم؟

پالت چوبی آماده شده

پالت های چوبی ساخته شده و تست شده حالا آماده استفاده هستند. از پالت چوبی می توان استفاده های زیادی کرد یعنی علاوه بر استفاده در صنعت حمل و نقل، می توان از پالت چوبی در  دکوراسیون منازل و حتی ساخت کلبه، تخت، مبل و غیره نیز استفاده کرد. پالت های آماده شده که از هر نظر تست شده اند می توانند وظیفه خودشان را که همان انتقال بار است را به صورت کارآمد انجام دهند.

مزایای استفاده از پالت چوبی

  • پالت چوبی دوام، استحکام و ماندگاری بالایی دارد.
  • پالت چوبی دست دوم نیز همانند پالت چوبی نو کاربرد دارد و قابل استفاده است.
  • قیمت مناسبی دارد و مقرون به صرفه نیز است.
  • ساخت پالت چوبی بی درد سر و راحت است.
  • امکان تعمیر آن هنگام خراب شدن وجود دارد و می توان قسمت خراب شده را تعویض کرد.
  • امکان رنگ آمیزی پالت چوبی به رنگ دلخواه وجود دارد.

تامین و توزیع انواع پالت چوبی و پلاستیکی انبارداری و صادارات کالا

ساخت پالت چوبی توسط مرکز معتبر

در این مقاله از سایت پالت کاران تمام تلاشمان را کردیم تا شما را با فرآیند تولید پالت چوبی آشنا سازیم. ساخت پالت چوبی کار پیچیده ای نیست و می توان با داشتن چند تا تخته چوب و چند ابزار ساده پالت چوبی ساخت و برای مصارف شخصی از آنها استفاده کرد. برای مثال اگر می خواهید برای خودتان یک کلبه چوبی زیبا داشته باشید یا یک نیمکت، مبل و تاب برای خودتان بسازید می توانید با پالت چوبی این کار را انجام دهید. شما می توانید برای این منظور تیرها را به ابعاد مورد نظر برش دهید و سپس با اتصال ریل ها، یک فریم بسازید و ریل ها را نصب و تیرها را به هم متصل کنید تا استحکام پالت بیشتر شود.

همچنین تیرهای کوتاه  را نیز به عنوان پشتیبان اضافه کرده و در نهایت پالت چوبی مستحکم خود را داشته باشید و از آن علاوه بر حمل و نقل در  ساخت انواع وسیله های شخصی نیز استفاده کنید. همچنین شما می توانید پالت های آماده به صورت نو یا دست دوم را از تولیدکنندگان پالت چوبی خریداری کنید و برای مصارف گوناگون از آنها استفاده کنید. یکی از این تولیدکنندگان پالت چوبی که پیشرو در ساخت و توزیع پالت چوبی می باشد گروه پالت کاران است که پالت های چوبی با ابعاد استاندارد و همچنین انواع پالت چوبی با ابعادهای مختلف را ساخته و توزیع می کند. برای خرید پالت چوبی از پالت کاران می توانید با شماره تلفن های موجود در سایت تماس حاصل بفرمایید.

خواندنی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 5 =