چطور از پالت چوبی نگهداری کنیم؟ جلوگیری از کپک زدگی و استفاده صحیح

چطور از پالت چوبی نگهداری کنیم؟ جلوگیری از کپک زدگی و استفاده صحیح

از پالت چوبی استفاده های گوناگونی می شود و در صنایع مختلف برای حمل و نقل و نگهداری کالاها بسیار کاربرد دارد. پالت چوبی دارای دوام و استحکام بالایی است از این رو تحمل وزن تا چند تن را نیز دارد که همین امر باعث شده است تا استفاده از این وسیله بسیار فراگیر شود. پالت چوبی به دلیل ساختار چوبی که دارد حتی مورد توجه طراحان دکوراسیون نیز قرار گرفته است به طوری که می توان انواع آلاچیق، میز، صندلی، تخت و بسیاری لوازم دیگر از پالت چوبی استفاده کرد. این محصول ساختاری طبیعی دارد و از این رو ممکن است مورد حمله حشرات، آفت ها، باکتری ها و قارچ ها قرار گیرد و نگهداری این کالای مهم را با چالش روبرو سازد.

عوامل متعددی باعث خراب شدن پالت می شود که برای جلوگیری از بروز آن باید اقدامات لازم جهت پیشگیری را انجام داد که در ادامه این مقاله از سایت پالت کاران سعی داریم در این رابطه بیشتر توضیح دهیم پس با ما همراه باشید.

پالت چوبی تماس با مرکز پخش

نگهداری از پالت چوبی

از آنجایی که پالت چوبی از جنس چوب ساخته شده است و آب به راحتی می تواند داخل آن نفوذ کند، رطوبت موجود، محیط مناسبی برای رشد قارچ و کپک فراهم می سازد. همین امر باعث تخریب این وسیله خواهد شد. از طرفی موریانه ها و حشرات نیز می توانند به چوب نفوذ کرده و به مرور باعث از بین رفتن آن شوند. این عوامل باعث می شود تا طول عمر پالت کاهش پیدا کند و با سایش زودرس آن، ایجاد خطرات ایمنی و به دنبال آن افزایش هزینه‌ها را در پی داشته باشد.

پالت علاوه بر کاربرد در صنعت حمل و نقل در انبارکردن کالاها نیز بسیار کاربرد دارند. پالت چوبی بسیار با دوام و مستحکم است و برای حفظ این ویژگی ها باید نسبت به نگهداری آنها دقت بیشتری شود تا از کپک زدگی و آسیب آنها جلوگیری شود. آسیب دیدگی و کپک زدن منجر به آسیب کالاها شده و همچنین سلامت کالاها را تهدید می کند و ممکن است سبب آلودگی محصولات شود. به همین دلیل حفظ و نگهداری آن بسیار مهم و حیاتی می تواند باشد.

علت کپک زدگی پالت چوبی چیست؟

  • گرمای شدید
  • رطوبت
  • باران

عوامل متعددی در کپک زدن این وسیله دخیل هستند که این سه مورد ذکر شده از عوامل اصلی کپک زدن به حساب می آیند. تولیدکنندگان و همچنین مصرف کنندگان برای جلوگیری از کپک زدن پالت باید به این موارد توجه کافی را داشته باشند.

جلوگیری از کپک زدن پالت چوبی

برای برخورداری از یک پالت چوبی با عمر مفید بالا، نگهداری اصولی آن بسیار کمک کننده است. همانطور که اشاره کردیم ساختار چوبی باعث می شود تا فضای مناسبی برای رشد کپک ایجاد شود و اگر شرایط محیط مانند باران، گرمای زیاد، رطوبت و … وجود داشته باشد، رشد کپک حتمی خواهد بود. از جمله نکاتی که باید برای جلوگیری از کپک زدگی رعایت شود موارد زیر است:

تهیه پالت کاملا خشک

اولین قدم برای جلوگیری از کپک زدن پالت چوبی، خرید پالتی است که چوب آن کاملا خشک و عاری از رطوبت است. پالت چوبی را از چوب های مختلف می سازند که از میان آنها چوب درخت کاج است که معمولا بدون رطوبت است. بنابراین اگر قصد خرید پالت چوبی دارید حتما هنگام تهیه، آن ها را بررسی کنید که بدون رطوبت باشند و کاملا دارای چوبی خشک باشند.

خرید پالت چوبی لقمه ای

شرایط حمل و نقل چوب

بعد از اینکه چوب های درختان برش داده می شوند برای تبدیل به پالت باید تا کارخانه حمل شوند. برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به چوب ها هنگام حمل و نقل باید آنها را با برزنت پوشاند.

جلوگیری از نفوذ آب به پالت ها

بعد از تهیه پالت و قرار دادن آنها در مکان مناسب باید دقت کنید که در مواقع بارندگی،آب به آنها نفوذ نکند برای این منظور می توانید در شرایط جوی مرطوب که بارش باران و رطوبت زیاد است آنها را پوشانده و از آنها مراقبت کنید تا دچار کپک زدگی نشوند.

تنظیم دمای هوای محل نگهداری

یکی دیگر از راه های جلوگیری از کپک زدن پالت چوبی تنظیم دمای محل نگهداری است زیرا در دماهای بالا که پالت در معرض گرمای بالا قرار می گیرد امکان کپک زدن بسیار بالاست.

چرخاندن پالت چوبی

برای اینکه گردش هوای مناسبی بین پالت ها بوجود آید و از کپک زدن آنها جلوگیری شود بهتر است هر از گاهی آنها را بچرخانید تا هوا بین آنها رد و بدل شود.همچنین در انبار کردن طولانی مدت چرخاندن پالت ها فشار را از پالت های پایینی برداشته و از تاب برداشتن و کپک زدن آنها جلوگیری می کند.

قرار دادن پالت‌ها بالای سطح زمین

هنگام انبار کردن برای جلوگیری از جذب رطوبت و هجوم آفات و حشرات بهتر است پالت ها را با استفاده از بلوک ها و یا قفسه های پالت از سطح زمین فاصله دهید تا تماس مستقیم با زمین نداشته باشند.

تامین و توزیع انواع پالت چوبی و پلاستیکی انبارداری و صادارات کالا

نکات مهم در نگهداری صحیح از پالت چوبی

  • پالت های چوبی از چوب ساخته می شوند و چوب مستعد سوختن و آتش گرفتن است برای حفظ ایمنی و نگهداری صحیح از پالت چوبی باید در مکانی به دور از آتش نگهداری شوند.
  • هنگام جابجایی حتما از ماشین آلات مناسب برای حمل پالت مثل لیفتراک استفاده کنید و از کشیدن آن روی زمین خودداری کنید.
  • برای جلوگیری از آسیب دیدگی حتما متناسب با ظرفیت حمل بار پالت عمل کنید و از قرار دادن بار بیشتر از حد تحمل خودداری کنید تا دچار شکستگی نشود.
  • اگر پالت ها را در انبار بر روی یکدیگر می چینید حتما به صورت منظم و با ترتیب این کار را انجام دهید زیرا انباشته کردن به صورت ناهموار منجر به بی ثباتی و صدمه پالت ها خواهد شد.
  • پالت ها را در مکانی با جریان هوای مناسب و خشک و خنک نگهداری کنید.
  • هر چند وقت یکبار پالت ها را بازرسی کنید و اگر پالتی دچار کپک شده باشد آن را از سایرین جدا کنید تا کپک به بقیه سرایت نکند.
  • پالت های چوبی که ترک دارند و میخ شل داشته و یا تخته شکسته دارند جدا کرده و تعمیر و تعویض کنید.

انبار کردن پالت در فضای باز

برای نگهداری از پالت چوبی می توان آن ها را در بیرون و فضای باز انبار کرد که این مدل از انبار کردن مزایا و معایب خود را دارد که به آن اشاره خواهیم کرد. پالت های چوبی را حین انبار کردن بر روی یکدیگر قرار می دهند که ارتفاع آن زیاد است و ممکن است با سقوط به اموال و افراد شرکت آسیب برساند اما انبار کردن در فضای باز از این امر جلوگیری می کند همچنین احتمال آتش سوزی در فضای باز کمتر است.

در کنار این مزایا، معایب انبار کردن در فضای باز قرار گیری در معرض عوامل جوی است که منجر به خیس شدن آنها می شود البته اگر برای کوتاه مدت انبار شوند می توان از این عامل چشم پوشی کرد.

انبار کردن پالت چوبی در فضای بسته

یکی دیگر از راه های نگهداری از پالت چوبی انبار کردن آنها در فضای بسته است که این روش نیز مزایا و معایب خود را دارد. از مزایای این روش محافظت در برابر عوامل جوی است که به دلیل بسته بودن محیط امکان نفوذ باران در آنها وجود ندارد از این رو از رشد قارچ جلوگیری می شود. همچنین امکان سرقت آنها در محیط بسته وجود ندارد. از معایب این روش درصورت انبار کردن طولانی مدت در محیط بسته باعث پرورش آفات زنده می شود.

نگه داری صحیح از پالت چوبی

آیا از بین بردن کپک پالت چوبی امکان پذیر است؟

پالت چوبی سازگار با محیط زیست است و بعد از سال ها استفاده از آن می توان دوباره آن را تعمیر کرد و قطعه خراب شده را با قطعه جدید جایگزین کرد و دوباره به چرخه حمل و نقل بازگرداند. پالت هایی که دچار کپک زدگی شده اند نیز با روش هایی می توان کپک را از بین برد و دوباره از آنها استفاده کرد. از جمله این روش ها استفاده از سمباده و رفع کپک با آب و صابون است. همچنین برای چوب خام که بدون رنگ است می توان با وایتکس کپک ها را از بین برد. بهتر است هنگام کپک زدایی از ماسک تنفسی استفاده شود.

گندزدایی پالت چوبی

گندزدایی پالت چوبی فرآیندی است که قبل از صادرات بار به خارج کشور انجام می شود و به آن سمپاشی پالت چوبی نیز می گویند. پالت های دیگر مانند انواع پالت فلزی، پرسی و پلاستیکی نیازی به گندزدایی ندارند در حالی که پالت چوبی برای صادرات باید اجازه گمرک کشور مقصد را دریافت کند که بدون فرآیند گندزدایی این امکان وجود نخواهد داشت. همانطور که قبلا اشاره کردیم پالت چوبی آب زیادی در ساختار خود دارد و محل خوبی برای رشد قارچ و ورود حشرات است. حشرات می توانند داخل چوب تخم بگذارند و حین انتقال به کشور دیگر تکثیر پیدا کنند و از این طریق بر روی محیط زیست، پوشش گیاهی و صنایع کشاورزی آن کشور تاثیرات منفی داشته باشند. به همین دلیل قوانین سفت و سختی برای انتقال بار با این پالت در بسیاری از کشورها وجود دارد که برای دریافت مجوز ورود باید گندزدایی پالت چوبی انجام شود.

روش هایی گندزدایی پالت چوبی

گندزدایی پالت چوبی به دو صورت انجام می شود که عبارت است از:

  • استفاده از حرارت
  • استفاده از محلول های شیمیایی

گندزدایی پالت چوبی با حرارت

در این روش پالت را برای ضد عفونی کردن در دستگاه خشک کن قرار میدهند و به مدت نیم ساعت در دمای 56 الی 60 درجه سانتی گراد قرار گرفته و حشرات و قارچ های موجود در آن کشته می شوند. حرارت موجود باعث خشک شدن چوب نیز می شود و مقاومت مکانیکی آن افزایش پیدا می کند به طوری که قادر به تحمل وزن بالاتری نیز می شود.

در روش حرارتی گندزدایی از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی شود و کشورهای اروپایی این پالت ها را بیشتر ترجیح می دهند زیرا آسیب کمتری به محیط زیست وارد می سازد. در کشورمان ایران سازمان اصلاح نباتات مسئولیت نظارت بر فرآیند گندزدایی را دارد.

گندزدایی پالت چوبی با مواد شیمیایی

گندزدایی پالت با استفاده از مواد شیمیایی روشی دیگر است که در آن پالت ها در یک محیط بسته توسط مواد شیمیایی بخور داده می شوند. دوز این مواد شیمیایی برای هر متر مکعب حدود 48 گرم در نظر گرفته می شود و در طی این فرآیند تمام حشرات، قارچ و آفت آنها از بین رفته و روی پالت مهر مخصوصی زده می شود.

در صادرات و واردات کالا وجود گواهی نامه بهداشت که از نظر بین المللی معتبر است الزامی می باشد و نشان دهنده بهداشت و سلامت پالت خواهد بود.بنابراین اگر قصد صادرات کالایی دارید که از پالت چوبی برای حمل و نقل آن استفاده می کنید باید این موارد را رعایت کنید تا در ترخیص کالاها در گمرک کشور مقصد دچار مشکل نشوید.

پالت های چوبی که گندزدایی می شوند مهری با کدهای بین المللی دارند که کشوری که گندزدایی در آن اتفاق افتاده و همچنین روش گندزدایی روی آن مشخص می گردد.

خرید پالت چوبی بهداشتی و سالم

اگر قصد خرید پالت چوبی دارید بهتر است پالت را از مکانی تهیه کنید که قابل اعتماد باشند و پالت چوبی که ارائه می دهند عاری از هرگونه کپک و حشرات باشد. مجموعه پالت کاران یکی از مجموعه های بزرگ و قدیمی در عرصه عرضه و تعمیر پالت چوبی است که پالت های چوبی سالم و خشک و بدون آفت را در اختیار شما قرار می دهد. انبار و شرایط نگهداری پالت چوبی در این مجموعه کاملا اصولی بوده و تمام موارد مبنی بر جلوگیری از کپک زدن در آن رعایت می شود. شما حتی می توانید برای اطمینان از سالم بودن پالت به صورت حضوری به آدرس این مجموعه مراجعه کنید و از نزدیک از کیفیت و سلامت پالت های چوبی اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

تولید کنندگان و مصرف کنندگان برای استفاده پالت با طول عمر مفید باید در نگهداری از آن موارد گوناگونی را رعایت کنند تا پالت سالم و بهداشتی داشته باشند. نگهداری از پالت های چوبی و حفظ آن از کپک زدن، پوسیدگی و ضعیف شدن چوب یکی از وظایف مهم مصرف کنندگان و تولید کنندگان است. پالت ها باید در مکانی خشک و با گردش هوای خوب انبار شوند و همچنین برای صادرات محصولات با پالت حتما قبل از اقدام به صادرات، گندزدایی انجام شود تا در طی فرآیند نقل و انتقال مشکلی بوجود نیاید. رطوبت یکی از اصلی ترین عوامل کپک زدن چوب است که می توان با رعایت نکات ذکر شده از آن جلوگیری کرد. با رعایت موارد ذکر شده در مطالب فوق می توانید پالت چوبی را برای مدت طولانی نگهداری کنید و هزینه ها را کاهش دهید.

خواندنی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + هجده =